Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze natura verzekering krijgt u altijd juridische hulp van Brandmeester Advocaten en Jursiten B.V. (kort: BrandMR) bij een onverwacht conflict. Ook krijgt u een vergoeding voor proceskosten, kosten van onafhankelijke deskundigen en andere kosten.
U kiest zelf waarvoor u wel of niet verzekerd bent. U kunt kiezen uit verschillende opties.
Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders.
Verzekerd zijn ook conflicten naar aanleiding van deelname aan het verkeer als u loopt of fietst.
Juridische hulp als je letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout.
Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van je woning. Of conflicten met buren of de overheid over je woning.
Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.
BrandMR verleent u rechtsbijstand als u een conflict heeft dat verband houdt met een mondelinge of schriftelijke consumentenovereenkomst. Hieronder vallen onder andere: reisovereenkomsten, overeenkomsten met telecom- of energiebedrijven, aankopen via internet en overeenkomsten over medische behandelingen.
Ook krijgt rechtsbijstand als u een conflict heeft met een onderwijsinstelling of een conflict over studiefinanciering.
Juridische hulp bij een conflict over uw persoonlijke staat, uw persoonlijke bevoegdheden of familiebetrekkingen zoals adoptie, ouderlijk gezag, erkenning van kinderen, curatele en bewind.
Ook juridische hulp bij een conflict over een erfenis is verzekerd.
Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.
Niet verzekerd zijn strafzaken, zakelijke conflicten en conflicten door opzettelijk onrechtmatig handelen of als u het conflict al kon voorzien bij het afsluiten van deze verzekering.
Niet verzekerd is een conflict dat verband houdt met de uitoefening van een bedrijf of beroep.
Niet verzekerd zijn conflicten die verband houden met schade die is ontstaan doordat u opzettelijke onrechtmatig heeft gehandeld.
In de polisvoorwaarden vindt u een volledig overzicht van de uitsluitingen.
Er geldt een wachttermijn van 3 maanden voor de basisdekking en voor de aanvullende dekkingen Verkeer, Personen, familie en erfrecht en Belasting en vermogen. Bij conflicten over sociale zekerheid bij de aanvullende dekking Arbeid en inkomen geldt een wachttermijn van 6 maanden.
Er geldt geen eigen risico. Het minimale belang is € 250,- voor een conflict dat verzekerd is onder de basisdekking. Bij een lager bedrag verleent BrandMR geen rechtsbijstand, maar is er wel recht op advies. Voor conflicten die verzekerd zijn onder aanvullende dekkingen geldt geen minimaal belang.
Bij behandeling van uw zaak door BrandMR is de vergoeding onbeperkt. Mocht u bij het voeren van een procedure een externe rechtshulpverlener willen? Dan kan dit, u betaalt dan wel een eigen bijdrage van € 50,- per uur en de maximale vergoeding is € 10.000,- .
Wanneer u gebruik wilt maken van een externe rechtshulpverlener, dan schakelt BrandMR deze voor u in. Doet u dit zelf, dan krijgt u geen vergoeding.
Dat is afhankelijk van de dekking en het soort conflict. U bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland.
Soms heeft u dekking in Europa en soms in de hele wereld. Meer informatie hierover vindt u in de polisvoorwaarden.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij BrandMR voordat u andere acties onderneemt.
U meldt bij BrandMR alle gegevens, feiten en omstandigheden die tot de gebeurtenis hebben geleid, zodat zij kunnen beoordelen of u voor deze zaak recht heeft op rechtsbijstand.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso of aan uw adviseur.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan schriftelijk of via onze website via www.dezeeuwse.nl/algemeen/contact.